Dynamiczne przewalutowanie DCC
Usługa DCC czyli Dynamic Currency Conversion polega na możliwości zapłaty w walucie karty.
Jeśli prowadzisz hotel, restaurację, stację paliw, sklep przy granicy musisz mieć taka usługę na terminalu płatniczym – u niektórych operatorów potrafi ona wygenerować duży zysk co zmieni terminal płatniczy w źródło niemałego dochodu!
W praktyce w skrócie działa to tak:
W restauracji w Krakowie turysta z Anglii zjadł pyszne pierogi i chce zapłacić kartą za posiłek. Kelner wbija na terminalu kwotę w PLN na jaką opiewa rachunek Anglika. Po umieszczeniu karty wydanej przez angielski bank terminal posiadający aplikację DCC rozpoznaje, że jest to karta angielska i na koncie z nią związanym są funty brytyjskie GBP. Na wyświetlaczy pojawiają się dwie kwoty – PLN wbita przez kelnera oraz GBP po dynamicznym przeliczeniu. Anglik widząc swoją walutę i dokładną sumę jaką ma uregulować wybiera płatność w GBP i płaci dokładnie tyle ile wskazał terminal płatniczy. Następuje dynamiczne przeliczenie DCC – turysta zapłacił we własnej walucie ale restauracja otrzyma złotówki – stąd nazwa dynamiczne przeliczanie.
Funkcja DCC jest niezwykle przydatna dla wszystkich gdyż:
- Klient ma możliwość zapłaty we własnej walucie po dobrym kursie i z niższą prowizją gdyby to wykonał jego bank
- Akceptant ma zysk DCC – dobre firmy potrafią więcej zwrócić zysku DCC akceptantowi niż pobrały prowizji od transakcji więc można sumarycznie zarobić na takiej transakcji
Co powinna zawierać dobra umowa na usługę DCC?
1. Wysoki zwrot dla akceptanta – wysoki oznacza w okolicy 1% lub nawet więcej – rabat w postaci 0,5% to słaba propozycja, która nigdy nie pozwoli zarobić gdyż prowizja od transakcji będzie wyższa niż zwrot z DCC.
2. Dobry kurs wymiany – im lepszy kurs tym klient chętniej zapłaci we własnej walucie bo uzna kwotę za atrakcyjną. Kursy walut są zazwyczaj na bieżąco aktualizowane i zmienne. Zazwyczaj można je sprawdzić na terminalu.
3. Sporą ilość obsługiwanych walut świata – DCC oparte na 3-4 walutach nie jest dobrą opcją. DCC oparte na 50 walutach także nie jest dobrą opcją ze względu na obciążenie aplikacji i częste błędy związane ze zbyt dużą ilością obsługiwanych walut.
Częstym błędem handlowców jest podawanie w ofertach prowizji od kart zagranicznych z uwzględnieniem rabatu DCC. Błąd! Nie każdy klient płaci we własnej walucie bo ma wybór. Przy takiej konstrukcji propozycji zapytaj zawsze ile wynosi prowizja od karty zagranicznej jeśli klient nie zapłaci w usłudze DCC – taka prowizja może być bardzo wysoka i dochodzić czasami do około 2 – 2,5%. Bądź czujny i ustal stawkę prowizji dla karty zagranicznej bez DCC.